Cargolar

Us proposo donar una vida útil més llarga a les ampolles d'aigua. Us hi animeu?

Què necessitem?

- Ampolles d'aigua
- Un cúter
- Cinta adhesiva
- Pistola de silicona
- Tisores
- Llapis
- Una caixa de cartró (o trossos de cartró)
- Aironfix / paper d'embolicar (opcional)
- Gomets (opcional)



Com ho fem?

1.- Tallem les ampolles d'aigua i deixem tan sols la part del coll. Amb un llapis i l'ajuda d'un objecte rodó (per fer una rodona perfecte) marquem  en una part de la caixa tants espais com ampolles tinguem i voguem per a l'activitat. En aquest cas, jo n'he fet servir vuit i les he repartit a la caixa seguint el patró 3 - 2 - 3. 




2.- Quan ho tinguem tot marcat i clar, tallem amb l'ajuda del cúter les (en aquest cas) vuit circumferències. 

**Nota: les circumferències fetes amb el got, en el meu cas (i després de provar-ne una) eren massa grans així que vaig haver de tallar-les un dit per dins del que vaig marcar amb el llapis. 



3.- La caixa que jo he emprat és quadrada així que tallo els laterals per tal que no quedi una caixa tan gran, sinó un caixó permetent que l'infant hi pugui jugar assegut a terra. 


4.- Per enganxar les ampolles fem servir la pistola de silicona. ALERTA, la silicona massa calenta en contacte amb l'ampolla farà que el plàstic s'arrugui, es faci més petit o fins i tot es faci malbé. Així que per evitar això, posem la silicona per tot el voltant del buit de la circumferència i esperem uns petits segons. No gaires perquè sinó la silicona s'asseca però els suficients perquè no estigui cremant i per tant faci malbé l'ampolla. Una vegada col·locada l'ampolla per sota, fem pressió uns instants i deixem que s'adhereixi. Repetim l'operació en tots els espais. 



5.- Un cop col·locades les ampolles, tanquem el caixó amb la cinta adhesiva de manera que ens quedi com a les imatges. 




6.- Aquest pas és opcional però important si tenim en compte que la presentació del material als infants és important. Per tant podem fer servir paper d'embalar, paper d'embolicar, aironfix... qualsevol tipus de paper. Si podem escollir, és millor que aquest sigui llis i no tingui cap element ni dibuix que distorsioni l'activitat. 







7.- Podem deixar així el material o bé, si el procés maduratiu de l'infant ho permet, afegir-hi elements per tal que a més de practicar la psicomotricitat fina al cargolar i descargolar els taps, pugui fer associacions i aparellaments. Per fer-ho ens podem ajudar amb gomets. Podem jugar amb una, dues o tres variables. En aquest cas un presento el joc amb dues variables: color i forma. 




A gaudir-ne!! 


** NOTA
És important provar abans el material perquè pot ser que passin coses com aquestes! 


Què ha passat i per què? 
La mida de tall de les ampolles era petita. I l'espai entre la part de dalt i la part de baix de la caixa era gran. De manera que entre l'ampolla i el cul de la caixa hi havia un espai força gran. De manera que si el caixó rep algun cop, l'ampolla cau cap al seu interior. 

Com ho arreglem? 
Tenim dues opcions:
a.- aconseguim més ampolles i les tallem més altes. 
b.- fem el caixó més estret, de la mida de les ampolles actuals. 

En aquest cas vàrem decantar-nos per la opció b. Així que som-hi! Hem tallat les pestanyes laterals del caixó a quasi no tenir pestanyes. Hem retallat també la part sobresortint de les ampolles i hem deixat un caixó amb poc gruix.  


Tenint en compte l'edat de l'infant que hi treballarà, hem decidit col·locar només una variable. En aquest cas, la variable color. TOTS els gomets tenen la mateixa mida i la mateixa forma, però diferent color. 



Com ho presentem?

Si es tracta d'un caixó gruixut com el del principi, el podem presentar sobre una taula o a terra al mig d'una estora amb els taps en un cistell de vímet al costat. 



Si es tracta d'una superfície més plana, podem fer servir la mateixa presentació que si es tractés d'un caixó o bé podem posar-lo  vertical en una paret o una porta. I una bosseta al costat enganxada amb ventosa o amb cinta per guardar-hi els taps. En aquest cas, he fet servir una bossa amb zip d'IKEA, esborrant les lletres amb alcohol perquè sigui el més neutral possible i retallant la part frontal perquè sigui com una butxaca de fàcil accés. 


Què treballem?

- La psicomotricitat fina. Cargolar i descargolar implica un moviment de canell important així com una subjecció ferma dels dits. 

- Coordinació òculo-manual. Cap a on hem de fer girar la mà, veure què passa si giro cap a un cantó o cap a l'altra. 

- Vida útil dels productes. Segons l'edat de l'infant, ell o ella pot ajudar a guardar les ampolles, la caixa...

- Col·laborar en la preparació del material. Depenent de l'edat de l'infant, ella o ell pot col·laborar en marcar les circumferències, tallar, enganxar, folrar...

- Aparellaments. Un dels principis de la logicomatemàtica. Aparellar per colors. El tap vermell a l'espai del gomet vermell. 

- Gaudi. Gaudi d'una proposta casolana. 

- Treball lliure. L'infant no té por a equivocar-se. És una proposta, un joc. No passa res si cargolo el cap vermell a l'ampolla verda. 

- Treball autònom. Si l'infant és més gran i volem expressament que faci de manera correcte els aparellaments, podem fer servir diferents tipus d'ampolles, de manera que un tap cargoli bé només amb una ampolla. Això farà que no hagi de demanar a l'adult si està bé o no, sinó que ell mateix o ella mateixa veurà i provarà (assaig-error). 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Safata d'experimentació - El mar!

Mistos!

Safata d'experimentació - Taronges!