Cilindres amb botó
Avui us presento un material que personalment M'ENCANTA. Em va encisar des del primer dia que el vaig tenir a les mans en una escola.
Es tracta dels cilindres amb botó ideats per Maria Montessori. És un material (no ho anomenem joguina) de fusta massissa, textura suau, acabats fantàstics i amb un rerefons de treball molt xulo.
Us els presento, son aquests quatre blocs:
I direu... ostres... si son iguals... Doncs no, no...! Cada un dels quatre blocs és diferent. Els hi fem una ullada?
Bloc 1: Les peces tenen el mateix diàmetre però diferent alçada.
Bloc 2: Les peces tenen diferent diàmetre i diferent alçada. El més prim és el més alt i el més gruixut és el més baixet.
Bloc 3: Les peces tenen diferent diàmetre però la mateixa alçada.
Bloc 4: Les peces tenen diferent diàmetre i diferent alçada. El més baixet és el més prim i el més alt és el més gruixut.
Per què agrada tant?
- És autocorregible. És a dir que l'infant no necessita l'adult per a saber si ho ha fet correctament o no. I per tant no té la pressió que alguns infants tenen de fer-ho bé, de no decebre... Elles i ells, amb l'assaig-error van provant i corregint si cal.
- Permet el treball autònom. Jo, infant, agafo el material, el porto a l'estora i hi treballo.
- Preparen de manera molt indirecta per l'escriptura (per la manera d'agafar cada peça)
- Assaig-error (provo, miro, trec, col·loco...)
- Apareix la formulació d'hipòtesis. Abans de col·locar la peça, l'infant més experimentat, pot començar a fer-se preguntes i anticipar-se. Aquest és molt gran i aquest forat és molt ample: potser va aquí / Aquesta peça és molt curta i en aquest forat sembla haver poc espai/...
- Es treballa un dels principis de la logicomatemàtica: ordenar. De més petit a més gran, de més gruixut a més prim, de més baix a més alt, ...
- Apareix vocabulari de mesura interessant: gran, petit, molt, poc, alt, baix, gruixut, prim, ...
- Apareixen conceptes de quantitat i comparatius: més que, menys que, igual que...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada